jueves, 10 de abril de 2008

Capítols 4 i 5


Aquesta entrada és la continuació de l'anterior, en aquesta comentaré els capítols 4 i 5 del llibre "Les TIC a l'Educació Infantil" de Jordi Cases i M. Roser Torrescasana.
El quart capítol del llibre va sobre l’organització i la gestió de recursos TIC. Tenir ordinadors és una gran oportunitat per a millorar la tasca educativa, però s’ha de reflexionar sobre l’organització i l’ utilització d’aquests.
Actualment se està més a favor de l’ incorporació dels ordinadors a l’aula que de les aules d’ordinadors, ja que d’aquesta forma s’incorporen de forma més habitual en la vida de l’aula, sobretot en les aules d’infantil, ja que allí es treballa en racons.
Organització en l’equip de mestres: l’Equip directiu ha d’encarregar-se de buscar els espais necessaris per a poder incorporar les noves tecnologies, també ha de procurar que hi hage una formació permanent al claustre, han de buscar finançament per a dur a terme el projecte. EL coordinador i la comissió d’informàtica són la figura clau del projecte TIC de centre, han d’impulsar el projecte a l’escola, en la comissió ha de haver-hi un membre de cada cicle, aquesta comissió ha de mantenir els ordinadors i els perifèrics en bon estat i posar a l’abast de tothom els programes. E claustre me mestres es on es decideix: si es creen aules d’ordinadors o es porten els ordinadors a les aules, la modalitat de formació que es durà a terme i els horaris de l’aula d’ordinadors.
Les necessitats informàtiques de l’escola són les següents: cablatge de l’escola o espai wifi per a que totes les classes tingueren accés a la xarxa del centre i a Internet, a les aules s’hauria almenys poder treballar amb 4 ordinadors; aula d’ordinadors que amés tinguera taules de treball al centre; ordinadors a l’aula; perifèrics (impressores i escàner), canó de projecció, càmeres de vídeo i foto, pantalles tàctil per als més menuts.
L’organització de l’aula d’educació infantil s’ha de fer seguint uns criteris psicològics, físics, didàctics i sociològics. L’aula ideal ha de tenir 4 ordinadors connectats a la xarxa i a Internet, una impressora i poder connectar més perifèrics que permitisquen treballar per racons, d’aquesta forma: integrar les TIC en les tasques quotidianes a la classe sense grans muntatges.
Amb les TIC s’ha de: concretar la programació anual, temporalitzar els continguts, seqüenciar la presentació i l’utilització dels materials, definir l’agrupament en funció de l’activitat, definir criteris de reforç, concretar altres espais de suport i definir els criteris d’avalaució.
En el cinquè capítol ens diu alguns programes i recursos didàctics per a utilitzar les TIC. Processadors de text: “Word” i “Open Office”, el segon és de lliure distribució, però els dos són molt semblants i compatibles. Programes de dibuix: a P3 si es disposa de pantalla tàctil els nens poden experimentar amb les formes i els colors, als 4 anys en al pantalla tàctil poden fer dibuixos realistes; el “Paint” és un bon programa de dibuix, té una pantalla senzilla i poques eines, això facilita l’ús als nens; el “KidPix” a més de tenir tot el que té el paint, té diferents imatges preparades pel programa que es poden introduir als dibuixos dels nens i donar-li moviment i amb el “Slide show” es poden crear narracions a partir dels dibuixos. Programes de presentació: el “Power Point” i el “Impress” ens permeten crear projecció d’imatges amb so, els dos són molt senzills d’utilitzar. “Clic” i “JClic”: amb aquets programes podem crear activitats per a repassar allò que s’està donant a classe. Programes de tractament d’imatge, per als mestres: són programes per a retallar, modificar, guardar i utilitzar amb finalitat educativa imatges, els més utilitzats en les escoles són el “Paint Shop Pro”, el “Gimp” i el “ACDC”.

No hay comentarios: